Sitemizde aramak istediğiniz konuyu
                                      "

DiniErk - Doğru Dini Bilgi

İhram, İhrama Girmek ve Namazı


İhram sözlükte "haram etmek, kendini mahrum bırakmak" anlamına geldiği gibi, "tazim edilmesi gereken zamana veya mekana girmek ve bunlara saygı duymak" anlamına da gelir.
İhram ilmihal dilinde hac veya umre yapmaya niyet eden kişinin, diğer zamanlarda mübah olan bazı fiil ve davranışları hac veya umrenin rükünlerini tamamlayıncaya kadar kendi nefsine haram kılması anlamındadır. 
Namaza başlama tekbiri anlamına gelen "tahrime" ile "İhram" kelimeleri aynı kökten türemiş ve anlamları birbirine çok yakın iki kelime olduğu gibi, ait oldukları ibadetlerdeki fonksiyonları da birbirine çok yakındır. Hatta ihram için mecazen "haccın başlama tekbiri" demek mümkündür.
İhram, kişinin kendini geçici kaygı ve bağımlılıklardan kurtarışının sembolüdür. 
İhram süresince toplumsal barışı ve bütünlüğü bozucu, bencilliği uyandırıcı, geride bırakılan geçici haz ve menfaatleri hatırlatıcı mahiyetteki her türlü eşya ve fiiller yasaklanmıştır.
Normal zamanda helal olan bazı fiiller ihramlı için yasak hale gelir. Bu yasakların ihlali, yasağın çeşidine ve ihlal biçimine göre değişen cezaları gerektirir. Bu cezalar kurban kesmek sadaka vermek ve oruç tutmaktan ibarettir.

Neden İhram
İhram: Aslında yapılması caiz olan bazı söz, fiil ve davranışların, hac ve umre yapacak kişiler için belli bir süre Allah ve resulünün getirdiği yasaklar çerçevesinde haram kılınması demektir.
İhram yasakları, hac veya umre için niyet edip ihrama girmekle başlar. İhrama giren erkekler, başlarını açarak ve normal giysilerini çıkararak izar ve rida denilen dikişsiz iki parça havluyu giyinirler. Hanımlar ise, günlük giysileri ile ihrama girerler. Onların ihramı yüzlerini açık bulundurma zorunluluğu ile yeterlidir.
Hacca gidenler, sosyal ve ekonomik durumlarını gösteren kıyafetlerini çıkartırlar. Allah önünde herkesin eşit olduğunu sembolize eden iki basit giysiyi giyinmiş olurlar. Yani ihramın ilk önce Allah’ın nazarında mal, mülk, unvan gibi durumların bir değeri olmadığını, bu kutsal iklimde bütün Müslümanların eşit ve kardeş olduğunu anlar. Burada giyilen iki parça örtü sadece eşitliği sağlar ve avret yerlerini örter. mikat ile başlayan bu kutsal yolculukta asıl giyilmesi gereken elbise, takva elbisesidir. Yani sorumluluk bilincidir. Yüce Allahın buyurduğu gibi “takva elbisesi daha hayırlıdır.”(Araf, 7-26)
İhram, Allah’la buluşmaya niyet edilmesi, tövbe edilerek gelinmesi, kulun kendisi için yeni bir sayfa açması, ihram ile yasakların başlaması, kişinin elinden geldiği kadar bütün günahlardan uzaklaşması gibi değişim nedeniyle, geçici bir süre için adeta beyaz kanatlı meleklere dâhil olması şeklinde de anlaşılmaktadır. Öyle ki hacı, beşeri özellikler değil, meleki melekeler peşinde olacaktır. Tıpkı melekler gibi Allah’a asla isyan etmeyecek, emredileni yapacak en azından nefis ve şehvet gibi, beşeri zafiyetlerden uzak kalacaktır.
Haccın bir boyutu da ölüm, diriliş ve mahşeri de hatırlatır. Beyaz kefenleri giyinen Müslümanlar, adeta ölüm ve ötesi hayatın bir provasını gerçekleştirirler. İhram ölen her Müslüman’ın giyeceği kefeni temsil eder. Müslüman ihrama girerken giyindiği giysi ile kabire girerken giyindiği kefenin benzerliğinin şuurunda olarak, artık bir bakıma dünya dışı bir düzene ayak uydurduğunu hisseder ve bunun etkilerini duyar. Dünyada iken ölüm elbisesine, ihrama bürünür, ahirete, mahşer gününe gider gibi kefen giyer.
Hacılar bembeyaz giysilerle kabirlerden dirilişi ve mahşerde toplanmayı da hatırlatır. Bu diriliş senaryosu, bundan sonraki yaşantıda gerçek dirilişe daha iyi hazırlanma imkânı sunar. İnşallah kalbinde gerçek bir diriliş nasip olur.

KADINLARIN İHRAMI
İhrama girme konusunda kadınlar da erkekler gibidir. Ancak kadınlar normal elbise ve kıyafetlerini değiştirmezler. Çorap, ayakkabı ve eldiven giyebilirler. Başlarını örterler. Fakat yüzlerini açık bırakırlar. Telbiye ve tekbir getirirken, dua ederken seslerini yükseltmezler.
Özel hallerinde bulunan kadınlar ihrama girerken şu hususu dikkate almalıdırlar: Şayet adetleri bitmeden Arafat’a çıkmak zorunda kalacaklarsa, ifrad haccına niyet etmelidirler.
İhrama sarılıp kokulandıktan sonra iki rek`at namaz kılınır. Vakit kerahet vakti ise namaz kılınmaz. Kılınan bu namaz, sünnettir. Birinci rek`atında Fâtiha`dan sonra Kâfirûn sûresini, ikinci rek`atta da İhlâs sûresini okumak faziletlidir.
Namazın sonunda Allah`tan hac için yardım ve kolaylık istenir.
"Allahümme innî ürîdü`l-hacce fe-yessirhü lî ve tekabbelhü minnî." Yani, "Allahım, hac etmek istiyorum, onu bana kolaylaştır ve benden kabul buyur" diye dua edilir.
Bu ömresiz sadece hac yapmak niyetiyle ihrama girildiği takdirdedir. Temettü haccı yapmak isteyenler hacca değil ömreye niyet ederler. Kıran haccı yapmak istiyenler ise, ömre ile haccı birlikte niyet ederler. Bu niyet ve duayı müteâkip telbiyeye başlanır. Telbiyenin sözlerini daha önce yazmıştık. Telbiye, hacının Allah`ın emrine âmâde ve onu yerine getirmek için can attığını ifade eder. "Buyur Allahım, emrine âmâdeyim" demektir. Böylece ihrama girilmiş olur. Artık yol boyunca Peygamber Efendimize bol bol salâvatlar getirilir, dualar yapılır; zikir, tesbih ve tehlilde bulunulur. Farz namazların ardından da çokça telbiye getirilir. Telbiyeleri yüksek sesle söylemek, erkekler için müstehabtır; kadınlar ise seslerini yükseltmeden söylerler.



İhram Nasıl Giyilir? 
İhrama girmeden önce, sünnet ya da müstehap olarak yapılması gereken hususlar vardır.
İhrama girerken bunlara da riayet edilmelidir.
Buna göre: İhrama girmek isteyen kimse, ön hazırlık olarak tırnaklarını keser. Gerekiyorsa koltuk altı ve kasık kıllarını temizler, saç ve sakal traşı olup bıyıklarını düzeltir. Mümkünse gusleder. Bu gusül temizlik amacıyla yapıldığı için özel durumda olan bayanlar da guslederler. Resûl-i Ekrem'in (s.a.v.) ihrama girmek için gusül abdesti aldığı rivayet edilmiştir.
Nitekim İmam-ı Merginani; ihrama girerken gusül abdesti almanın hükmünün, tıpkı cum'a namazına giderken alınan gusül abdesti gibi olduğunu beyan ettikten sonra: "İhram için gusül abdesti almak efdaldir. Zira temizliğin manası, onda eksiksiz bir şekilde zuhur eder. Ayrıca Resûl-i Ekrem (s.a.v.) de bunu ihtiyar etmiştir" buyurmaktadır.
Gusül mümkün olmadığında abdest alır. Varsa güzel koku sürünür. Giymekte olduğu normal giysilerini ve iç çamaşırlarını çıkarıp, sadece "izar" ve "rida" denilen iki parça ihram örtüsüne sarınır.
Zira Resûl-i Ekrem'in (s.a.v.) (İhramı esnasında) izâr ve ridâ giyindiği bilinmektedir. Dikişli elbise giyilmesi menedilmiştir. Avretini örtmesi sıcak ve soğuktan korunması için, belden aşağısını izâr'la, belden yukarısını da ridâ ile örter. Feteva-ı Hindiyye'de: "Avret yerlerinin örtülmesi şartı ile, ihramın bir parçadan ibaret olması caiz olur. Tatarhaniyye'de de böyledir.
İzâr; göbekten dizkapağına kadar olan yeri örten bir peştemaldır.
Ridâ ise; sırta, omuzlara ve göğüse örtülen havludur. İzâr göbeğin üstüne bağlanır. İhramı iğne ile tutturmak veya iple bağlamak kötü bir iştir. Ancak böyle yapan kimseye de birşey gerekmez. Bahru'r Raik'te de böyledir.
İhrama giren kimse; ridâ'sını sağ omuzunun altından alır ve sol omuz başına kor, böylece sağ omuzu açıkta kalır. Hizanetü'l Müftin'de de böyledir" hükmü kayıtlıdır .
Başını açar, çoraplarını ve ayakkabılarını çıkarır. Terlik ve benzeri şeyler giyer.
İhram niyet ve telbiye ile başlar. Zaten niyet ve telbiye ihramın rüknüdür.
Hanefi mezhebinde ihramın iki rüknü vardır. Niyet ve Telbiye. Bunlardan birini terk eden ihrama girmiş olamaz. Diğer üç mezhebe göre ihrama girmek için sadece niyet yeterlidir.

İhramın Rükünleri:
1) Niyet
Niyet hac veya umrenin hangisini yapacağına karar vermektir. Niyeti dil ile söylemekte müstehaptır.
2) Telbiye:
Telbiye: ibadete başlama anını temsilen belli sözlerin söylenmesinden ibarettir. Telbiye namazdaki iftitah tekbiri mesabesindedir. Burada tekbir yerine telbiye sözleri söylenir.
Lebbeyk Allahümme lebbeyk. Lebbeyke lâ şerike leke lebbeyk. İnnel hamde venni’mete leke velmülk. Lâ şerike lek.” Sözlerini söylemekten ibarettir.
Telbiyeyi ihrama girerken bir defa söylemek farz, zaman zaman yüksek sesle tekrarlamak sünnettir. (kadınlar yüksek sesle değil içlerinden söylerler.)


İhrama Girme Zamanı

Hac ayları girmeden hac menasikinden hiç biri yapıılamaz. Hanefi ve Malikilere göre hac aylarından önce ihrama girmek mekruh olmakla birlikte caizdir. Şafiilere göre ise ihram rükün sayıldığı için hac aylarından önce girilemez. Hac aylarından önce girildiği takdirde bu ihram umre ihramı olur. Umre için her zaman ihrama girilebilir.

İhrama girme yerleri
Mekke mukaddes bir mekan olduğundan oraya girişler saygı ifade etmesi bakımından ihramla olmalıdır. Saygı gösterilmesi gereken bu mekanı sırasıyla Harem, Hill ve Afak bölgeleri kuşatır.

Harem Bölgesi
Harem Mekke ile etrafında, bitkileri koparılmamak ve av hayvanlarına zarar verilmemek üzere belirli sınırlar içindeki emniyetli bölgedir. Bu bölgede oturanlara Mekkî denir. Mekkeliler hac için harem bölgesi içinde; Umre için ise Hill bölgesine çıkarak yani Harem bölgesi dışına çıkarak ihrama girerler. Tenim veya Arafat gibi....Mekki olmayan kişiler de umre yapıp ihram dan çıktıktan sonra tekrar ihrama girmek istediklerinde onlar da mekkeliler gibi harem dışına çıkmak durumundadırlar.

Hill Bölgesi
Hill bölgesi, Harem bölgesi ile Mikat yerleri arasındaki yerlerdir. Bu bölgede ikamet edenlere Mikati veya Hilli denir. Mikatiler gerek Hac gerek Umre için bulundukları yerden ihrama girerler.

Âfâk Bölgesi
Harem ve Hill bölgelerinin dışında kalan yerlere âfâk denir. Bu bçlgede yaşanlara da afaki denir. Âfakilerin ihramsız geçmemeleri gereken noktalar efendimiz tarafından belirlenmiştir. Bu noktalara Mikat denir.

Mikat noktaları şunlardır.
Zülhuleyfe 
Mekkeye Medine üzerinden gelenlerin mikatıdır. Medineye 10 km. Mekkeye 430 km.dir.Mekkeye en uzak mikat budur. Peygamberimiz s.a.v. veda haccı için bu Mikattan ihrama girmiştir.
Cuhfe:
Mısır ve Suriye istikametinden gelenlerin mikatıdır. Süveyş yönünden kızıldeniz yoluyla gelenler, Cuhfe yakınında Rabiğ hizasından ihrama girerler.
Mekkeye 187 km.
Zâtüırk.:
Irak yönünden gelenlerin mikatıdır. Mekkeye uzkalığı 94 km.dir.
Karnülmenazil
Necid ve Küveyt istikametinden gelenlerinden mikatıdır. Mekkeye 96 km.dir.
Yelemlem: Yemen ve Hindistan tarafından gelenlerin mikatıdır. Mekkeye 54 km. dir.

Mikata gelmeden önce ihrama girmek caiz hatta hanefilerce daha faziletlidir. Diğer üç mezhebe göre mikatta girmek daha faziletlidir.
Mekke’de olanlar, umre yapmak istedikleri zaman Tenim’e (Aişe (r.ah) Camii) giderek ihrama girerler.
Şimdi bu mikatlar hakkında kısaca bilgi verelim:
"Zü'l-Huleyfe": Medineliler ve Medine'den geçerek hacca giden müslümanlar için mikattır. Medine'ye olan uzaklığı 7,5 km. civarındadır.
Mekke-i Mükerreme'ye olan uzaklığı ise; 413 km.'dir. 
"Zat-ü Irk": 
Irak'lıların ve Irak üzerinden hacca gidecek olan kimselerin mikatıdır.
Akik vadisine bakan "Irk" dağından isimlendirilmiştir. Fûkaha'dan bazıları akik vadisinde ihrama girmenin efdal olduğuna kaildirler.
Bu mikatın Mekke'ye olan uzaklığı 94 km.'dir. 
"El Cuhfe"; burası bir köydür. "El Cuhfe" denilmesinin sebebini İbn-i Abidin şu şekilde izah ediyor: "Cuhfe; kıyıda su kalıntısı manasına gelir. Bu yere, bu ismin verilmesi, bir zamanlar sel gelip ahalisini götürdüğü içindir. Asıl adı "Mehyea"dır. Lâkin söylendiğine göre nişanları kalmamış, yalnız bazı gizli kalıntıları vardır ki, onları da hemen hemen bazı Bedevi'lerden başka kimse tanıyamaz. Onun için Allahü alem. Hacılar ihtiyaten "Râbıd" denilen yerden ihrama girmeyi tercih etmişlerdir. Bazıları da "Rabiğ" derler.
Bu mikatın; Mekke'ye olan uzaklığı 320 km.'dir. 
"Karn veya Karnü'l Menazil"; Necidlilerin ve o istikametten hacca gelen kimselerin mikatıdır. "Karn"; Arafat'a doğru uzanan bir dağın ismidir. Mekke-i Mükerreme'ye olan uzaklığı 44 km. civarındadır. 
"Yelemlem": 
Yemenlilerin ve o yönden gelen yabancıların mikatıdır. "Yelemlem"; bir dağın ismidir. Bu mikatın Mekke'ye olan uzaklığı da 47-50 km. civarındadır.

Kimlere Mikattan Geçerken İhram Giymez 

Ticarî bir niyetle mikatlardan geçen, fakat Mekke'ye uğramaya niyyet etmeyen kimsenin ihrama girmesi vacip değildir.
Mesela; mikatlarla harem arasında bulunan "Cidde" şehrine, ticari anlaşmalar için giden ve Mekke'ye uğramayı düşünmeyen kimse ihrama girmez. Mikatlarla, Mekke arasındaki bölgede ikamet eden mü'minlerin mikat; "Hıll" ismi verilen mevkidir.
Mekke'de ikamet eden mü'minler hacc ibadeti için ihrama evlerinde girerler. Ancak umre yapmak isteyen Mekkeli, ihrama girmek için "Hıll" bölgesine çıkmak durumundadır. Feteva-ı Hindiyye'de: "Umre yapmak isteyen Mekkeli, hangi yönden isterse ordan Hıll'e çıkar. Muhıyt'te de böyledir. Ancak umre için en efdal olan mikat yeri "Ten'im"dir." hükmü kayıtlıdır.
Mikatlar içinde ikamet eden mü'minler, ihtiyaçlarından dolayı ihramsız olarak Mekke'ye girebilirler. Hanefi fûkahası; bu beldelerde oturan kimselerin giriş ve çıkışlarının devamlı olacağını esas alarak, her seferinde ihrama girmelerinde zorluk olduğunu beyanla, ihrama ihtiyaç olmadığına kail olmuştur.
İmam-ı Serahsi: "İbn-i Ömer (ra) Mekke'den Medine'ye gitmek üzere yola çıktı. Kadid adı verilen bölgeye geldiğinde kendisine "Medine'de fitne'nin zuhur ettiğine" dâir haber ulaştı Bunun üzerine İbn-i Ömer (ra) Mekke'ye geri döndü ve ihrama girmedi. Bundan da anlaşılmaktadır ki, mikatlar dahilinde bulunanlar tıpkı Mekkeliler hükmüne dahildirler. Çünkü her zaman Mekke'ye girmeye ihtiyaçları vardır. Her seferinde ihrama girmek şart kılınsa; bu insanlar için açık bir zarar ve zorluktur" hükmünü zikreder.

İhrâmın Vacipleri
1. Mikat Sınırını ihramsız geçmemek
Harem bölgesine Umre ve Hac yapmak amacıyla gidecek afakiler mikat sınırını ihramsız geçerlerse ceza (dem) gerekir. Ancak mikatı ihramsız geçen kinse henüz umre veya haccın menasikinden bir şey yapmadan mikata döner ve oradan ihrama girerse ceza düşer. Eger hac veya umre amalinden bir şey yapmışsa mikata dahi dönsse ceza düşmez.
2.İhram yasaklarından sakınmak

İhram'ın Sünnetleri

İhrama girmeden önce müstehab olan şeyler:
  • Tırnakları kesmek, 
  • Kasık ve koltuk altı kıllarını temizlemek, 
  • Tıraş olmak
  • Gusletmek, Gusül yapılamazsa abdest alınır.
  • Niyetten önce güzel kokular sürmek
  • Erkeklerin izar ve rida denilen iki parça ile örtünmeleri ve bunların beyaz ve temiz olması
İhram'a girdikten sonra yapılması sünnet olan şeyler
  • Kerahet vakti değilse iki rekat ihram namazı kılmak 
  • Bu namazda ilk rekatta kafirun ikinci rekatta ihlas surelerini okumak.
  • Niyet ve telbiyenin bu namazdan sonra yapılması.
  • İhramlı bulunduğu süre içinde çok telbiye getirmek
  • Hac için ihrama hac ayları başladıktan sonra girmek.
@dinierk 

Yorum Gönder

0 Yorumlar
*Yorumlar Editör tarafından incelenmekte olup, spam mesajlar dikkate alınmaz. Engellenir.*