
Kısa kollu gömlek, ceket, hırka gibi giysilerle erkeklerin namaz kılmasının mekruh olduğunu, caiz olmadığını söyleyenler, bulunmaktadır. Böyle bir durum söz konusu mudur ?
Erkekler için geçerli olan kısa kol ile namaz kılmak hakkında "mekruhtur" diyenler olduğu gibi "mekruh" değildir, diyenlerde bulunmaktadır.
Hanefi mezhebine göre erkeklerin giyiniş tarzlarında diz kapağı altı ve göbek üstü arasının mutlak surette kapalı olması gerektiği tüm ilmihal kitaplarında yazmaktadır. Bunda bir tereddüt yoktur. Erkek, tüm imkânların bittiği bir yerde, gerekli elbiseyi bulamadığı zaman diz kapak altı ile göbek üstündeki mesafe arasındaki yeri örtmek zorundadır. Buraları açtığı zaman haram işlemiş olur.
Allah-u Teala'nın "örtün" emrine muhalif etmiş olur.
Giyecek elbisesi olmayan bir erkek kısıtlı zamanlarda, yeterli elbise bulamadığı zaman, söz konusu yerini örttüğünde namaz dahi kılabilir. Eğer, örtünmesi için yeterli miktarda eşyaya sahip olup, vücudunun diğer yerlerini kapatırsa helal dairesi içerisinde olur ve ibadetlerini de örtünme farzına uyarak yerine getirebilir.
Erkek olsun, kadın olsun örtünme şartlarına uyarak herkesin içerisinde oturmasında sorun olmaz. Örtünmenin kadın erkek herkes için farz olduğunu unutmamak gerekir.
Gelelim sorumuza..
Gelelim sorumuza..
Bir erkeğin kapatması gereken yerleri dışında kısa bir gömlek ile, kısa kollu bir gömlek ile namaz kılmasında sakınca yoktur. Ancak, namaza başlarken, özellikle uzun kollu bir gömleğin kollarını yukarı doğru sıvazlaması mekruhtur. Çünkü, kolunu örtebilmesi için yeterli şekilde imkanı vardır. Kısa kollu bir gömlek uzatılamayacağı için zaruretten dolayı sakıncası yoksa, uzun kollu bir gömlekte göz göre kolu kısaltmak mekruh sayılır. Bu kısaltmanın şekli olarak kaynaklarda şöyle yazılıdır.
"Hanefi mezhebine göre, kolu sıvamak eğer dirseklere kadar olursa mekruhtur, dirseklerin altına kadar (dirseklerden aşağı bir yere kadar) sıvanırsa mekruh olmaz." (bk. V. Zuhaylî, el-Fıkhu’l-İslamî,1/781)
"Hanefi mezhebine göre, kolu sıvamak eğer dirseklere kadar olursa mekruhtur, dirseklerin altına kadar (dirseklerden aşağı bir yere kadar) sıvanırsa mekruh olmaz." (bk. V. Zuhaylî, el-Fıkhu’l-İslamî,1/781)
“Kadının kısa kollu gömlek ile namaz kılması caiz değildir. Çünkü namazda kadının avreti el ve yüzü müstesna bütün vücududur. Erkeğin kısa kollu gömlek ile namaz kılması ise sahihtir.
Sevgili Peygamberimizin (sav) en sevdiği giysi pamuktan dokunmuş, yakasız, önü kapalı, diz kapaklarına kadar bazen daha aşağılara uzanan beyaz gömlek idi [1 Tirmizî, Şemâil, 29.Libâs, 28] ve gömleklerinin kol uçları bileklerine kadardı.[ Tirmizî, Şemâil, 30.]
Sevgili Peygamberimizin (sav) en sevdiği giysi pamuktan dokunmuş, yakasız, önü kapalı, diz kapaklarına kadar bazen daha aşağılara uzanan beyaz gömlek idi [1 Tirmizî, Şemâil, 29.Libâs, 28] ve gömleklerinin kol uçları bileklerine kadardı.[ Tirmizî, Şemâil, 30.]
Bu noktadan hem namaz esnasında hem de günlük hayatımızda Sevgili Peygamberimizin (sav) tercih ettiği uzun kollu kıyafetleri tercih etmek, O’nun sünnetine uymak hususunda daha güzel ve daha sevaplı olacaktır.
Sonuç olarak, Ehl-i sünnetin dört mezhebinin hükümlerini derleyen iki büyük fıkıh kaynağı olan el-Cezerî’nin “el-Fıkhu Ala’l-Mezahibi’l-Arbaa”sı ile Vehbe Zuhayli’nin “el-Fıkhu’l-İslamî” adlı eserde "kolsuz gömlekle namaz kılmayı" namazın mekruhları arasında saymamaları da bunun mekruh olmadığını göstermektedir. (bk. el-Cezerî, a.g.e,1/274-284; V. Zuhaylî, a.g.e, 1/771-787)
İbn Abbas’tan yapılan rivayete göre, Peygamberimiz (s.a.m) şöyle buyurdu: “Ben yedi uzuv üzerinde secde etmek, elbiseyi ve saçı toplamamakla emrolundum.” (Müslim, Salat, 227, 228) hadisi şerifinden yola çıkan alimler, kısa kolla değil elbiseyi kıvırarak, paçaları sıvayarak, namaz kılmanın mekruh olduğunu ifade etmişlerdir.İster camiye,ister toplum içinde bir yerde veyahut evinde de olsa Allah’ın huzuruna çıkan biri, en güzel, en temiz, en alımlı şekilde giyinmeğe çalışması, ibadete saygısının gereğidir.
(Yâ benî âdeme huzû zîneteküm inde külli mescidin) [Ey Ademoğulları! Her mescidde ziynetinizi takının, güzel ve temiz giyinin!] (A’raf, 7/31) buyrulmuştur. O bakımdan, namaza kalkarken mümkün olduğu kadar ciddî kıyafetle gelmeye çalışmak da tavsiye edilir.
Erol Kara Derledi @dinierk
Hoş geldiniz. Fikirlerinizi paylaşmanızdan mutluluk duyarız