Sitemizde aramak istediğiniz konuyu
                                      "

DiniErk - Doğru Dini Bilgi

Mekke ve Medine'de Kerahat Vakti Var mıdır?

  • Mekke'de kerahat vakti var mıdır?
  • Kabe'de kerahat vakti var mıdır ?
  • Medine'de kerahat vakti var mıdır ?
Genellikle hacca giden insanlarımızın bilgisizliği dikkat çekse de, herhangi bir yanlışta uyarsanız da "herkes yapıyor" denilerek yanlış üzerine yanlış yapılmaktadır.
Özellikle cuma günleri kerahat vakti ilk ezanın okunması ile namaza kalkan bir çok insan, Hanefi mezhebinden olan kişilerde hemen cumanın ilk sünnetini kılmaya kalkıyor. Ve Şafi mezhebinde geçerli olan "cuma günü kerahat yoktur" kuralını kendilerine uydurarak namazlarını kılmaktadır. 
Aşağıdaki açıklamalar dikkatli okunursa nerede olunursa olunsun kerahat vakti kerahettir, geçerlidir. 
Pekala, bilhassa hacda cuma namazı sırasında Hanefi mezhebinden olan biri cumanın ilk sünnetini ne zaman kılar. Burada iki alternatif vardır. Birincisi ikinci ezan okunurken hutbeye başlamadan bu aralıkta ilk sünnet kılınır ve hutbe başlamadan bitirilir. İkinci seçenek cuma namazı sonrasına bırakılır. 

Tavaf namazı kerahat vakti kılınır mı?
Hanefi mezhebine göre kerahet vaktinde namaz kılmak mekruhtur. Bu nedenle efdal olan, kerahet vakti değilse tavaf namazını tavaf yapıldıktan sonra ara vermeden kılmaktır; ancak daha sonra da kılınabilir. Mekruh vakitlerde ise daha sonraya tehir edilir (Haddâd, el-Cevhera, 1/69). Şâfiî mezhebine göre ise tavaf namazı kerahet vaktinde de kılınabilir. (Nevevî, el-Mecmû‘, 7/57).(Diyanet İşleri Din İşleri Yüksek Kurulu)

Kerâhat vakitlerinde namaz kılmanın yasak olmasının sebebi ve hikmeti nedir?
Güneşin doğmasından yükselmesine kadar olan zaman diliminde, güneş tam tepe noktasındayken ve güneşin batma zamanında namaz kılmak hadislerde yasaklanmıştır. Bu vakitlere kerâhet vakitleri denilir. Ukbe b. Âmir el-Cühenî’den şöyle nakledilmiştir: “Resûlullah (s.a.s.) bize üç vakitte namaz kılmayı veya ölülerimizi defnetmeyi yasakladı: Güneşin doğmasından itibaren (bir veya iki mızrak boyu) yükselmesine kadar, güneşin gökyüzünde tam dik oluşundan (batıya) yönelmesine kadar ve güneşin sararmasından itibaren batmasına kadar.” (Müslim, Salâtü’l-müsâfirîn, 293 [831]; bkz. Ebû Dâvûd, Tatavvu‘, 10 [1277]; Cenâiz, 55 [3192]).
İslâm, Allah’tan başkasına ibadet etmeyi ya da bunu çağrıştıracak bütün tutum ve davranışları yasaklar. Belli vakitlerde namaz kılınmasının yasak veya mekruh olması da bu bağlamda değerlendirilmelidir. Zira güneşin tam doğuş, tam tepe noktasında ve tam batış hâlinde olduğu zamanlar mecusilerin ibadet vakitleridir. Bu vakitlerde namaz kılmanın yasaklanması veya kısıtlanması, ateşperestlerin ibadet vakitleri ile çakışarak Müslümanların onlara benzememesi amacıyladır. Böylece Müslümanlarda kimlik ve ibadet bilincinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Ayrıca bu vakitlerin, namazın kemâl anlamda edasına engel bir özelliğinin olduğu da belirtilmiştir (bkz. Müslim, Salâtü’l-müsâfirîn, 294 [832]; Ebû Dâvûd, Tatavvu‘, 10 [1276-1277]).(Diyanet İşleri Din İşleri Yüksek Kurulu)

Yukarıdaki açıklamalar gösteriyor ki, Hanefi mezhebine göre nerede olursanız olun kerahat vakti aynıdır ve bu vakitlerde namaz kılınmaz. 

Yorum Gönder

0 Yorumlar
*Yorumlar Editör tarafından incelenmekte olup, spam mesajlar dikkate alınmaz. Engellenir.*