Günümüzde adeti bayanın tavaf yapıp yapmayacağı tartışmalı bir konu haline gelmiştir.
- Klasik fıkha göre tavaf yapamazlar; ama bugün itibarıyla bazı alimlerimiz tavaf da yapılabileceğini ifade ediyorsa da bu YANLIŞTIR. Bunun yapılıp yapılmayacağını sormaktan haya ederse ve öğrenmemişse adetli olarak yaptığının yanlış olduğunu öğrendiğinde bir KURBAN keser .
- Âdet günleri ziyaret tavafına denk gelen hanımlar, farz olan ziyaret tavafını yapabilmek için bekliyor. Kafilesi dönene kadar ziyaret tavafı yapamazsa bir sonraki kafileye kalabiliyor. Diyanet yetkilileri bu konuda kolaylık sağlıyor. Çünkü farz olan ziyaret tavafının zamanı yok. Sonra da yapsa hacı olmuş sayılır. Veya âdetli iken bu tavafı yaparsa kefaret olarak bir kurban keser. Yine ibadetini tamamlamış olur. Âdetli iken farz olan ziyaret tavafından başka tavaf yapmak için hareme giremez.
- Daha önceden, tavaflarını rahat yapmak ve kafilesiyle dönmek isteyen hanımların âdet geciktirici ilaçları doktor kontrolünde kullanabilecekleri söyleniyordu. Ama zaman içinde bu ilaçların başka sıkıntıları ortaya çıkardığı görüldü.
- İlacı düzenli alamamaktan kaynaklanan veya ilaç kullandığı halde oradaki mevsimin etkisiyle düzensizlik yaşanabiliyor. Normalinden daha uzun sürebiliyor. Bu durumlar hacıyı daha çok rahatsız ediyor. Onun için ilaç kullanmamalarını, normal durumu geçirdikten sonra tavaf yapmalarını öneriyoruz. Zaten tüm kadınların bu dönemi ziyaret tavafına denk gelmiyor. Ama isteyene yine doktor kontrolünde kullanabileceğini söylüyoruz.
Hazret-i Âişe validemiz (ra) anlatıyor: “Resûlullah Aleyhissalâtü Vesselâm ile birlikte Hac maksadıyla yola çıktık. Serif denilen yere geldiğimizde ben aybaşı oldum. Ağlıyordum. Resûlullah Efendimiz (asm):
“Ne oldu sana? Aybaşı mı oldun?” buyurdu. Ben de:
“Evet!” diye cevap verdim. Resûlullah Efendimiz (asm) şöyle buyurdu:
“Bu, Allah’ın (cc) Âdem’in kızlarına takdir buyurduğu fıtrî bir şeydir. Kâbe’yi tavaf hariç haccın bütün icaplarını yerine getir.”1
Hazret-i Âişe validemiz (ra) anlatmıştır: Huyeyy’in kızı Safiyye (ra) Mina günleri esnasında hayız gördü. Ve bu durum Resûlullah’a (asm) bildirildi. Resûlullah Efendimiz (asm):
“Bizi bekletecek mi?” buyurdu.
“O, ziyâret tavafını yapmıştır” dediler. Resûl-i Ekrem Efendimiz (asm): “O halde mesele yok!” buyurdu.2
İbn-i Ömer (ra) demiştir ki: “Her kim Beytullahı haccederse, onun haccının sonu Beytullahı vedâ tavafı olsun. Ancak hayız gören kadınlar müstesnâdır. Çünkü Resûlullah (asm) onların vedâ tavafı yapmadan Mekke’den ayrılmalarına ruhsat vermiştir.”3
Hazret-i Âişe (ra) bildirmiştir: “Hayız gördüm. Ve bunun üzerine Resûlullah (asm), Beytullahı tavaftan başka haccın bütün gereklerini yapmamı emretti.”4
*****
Hadislerden anlaşılıyor ki, hac esnasında âdet gören kadın Kâbe’yi tavaftan başka haccın bütün gereklerini yerine getirir. Farz olan ziyâret tavafını (yani Arafat’ta vakfeden sonra yapılması farz olan tavafı) ise temizlendikten sonra yapar. Eğer kurban bayramı günlerinde (yani ziyâret tavafı günlerinde) temizlenemezse, ziyâret tavafını bayramdan sonra temizlendiği gün yapar. Böylece haccı tamam olur. Böyle kadınların âdetten dolayı ziyâret tavafını geciktirmesinde hiçbir sakınca yoktur.
Kadının, âdetinden önce davranarak, farz olan ziyâret tavafını yapıncaya kadar ilâç kullanıp âdetini geciktirmesinde de bir sakınca yoktur. Ziyâret tavafını yaptıktan sonra âdet görmekle ise, haccın sıhhatine zarar gelmez.
Dipnotlar:
1- Nesâî, Hayız, 1; Buhârî, Hayız, 1.
2- Tirmizî, Hac, 97/949.
3- Tirmizî, Hac, 97/950.
4- Tirmizî, Hac, 98.
Hadislerden anlaşılıyor ki, hac esnasında âdet gören kadın Kâbe’yi tavaftan başka haccın bütün gereklerini yerine getirir. Farz olan ziyâret tavafını (yani Arafat’ta vakfeden sonra yapılması farz olan tavafı) ise temizlendikten sonra yapar. Eğer kurban bayramı günlerinde (yani ziyâret tavafı günlerinde) temizlenemezse, ziyâret tavafını bayramdan sonra temizlendiği gün yapar. Böylece haccı tamam olur. Böyle kadınların âdetten dolayı ziyâret tavafını geciktirmesinde hiçbir sakınca yoktur.
Kadının, âdetinden önce davranarak, farz olan ziyâret tavafını yapıncaya kadar ilâç kullanıp âdetini geciktirmesinde de bir sakınca yoktur. Ziyâret tavafını yaptıktan sonra âdet görmekle ise, haccın sıhhatine zarar gelmez.
Dipnotlar:
1- Nesâî, Hayız, 1; Buhârî, Hayız, 1.
2- Tirmizî, Hac, 97/949.
3- Tirmizî, Hac, 97/950.
4- Tirmizî, Hac, 98.
@dinierk/ErolKara
Hoş geldiniz. Fikirlerinizi paylaşmanızdan mutluluk duyarız