Bu soru nereden aklıma geldi. Bundan bir kaç yıl önce yapmış olduğum Kudüs ziyaretinde uğradığımız Filistin Yafa'daki Mahmudiye camiinde gördüğüm levhalarda sahabelerin yanı sıra peygamberlerimizden İbrahim aleyhisselam, Nuh Aleyhisselam, Musa Aleyhisselam'ın isimlerini gördüğüm zaman bu merak bende uyandı.
Sahi, neden Türkiye'deki camilerde peygamber isimlerine yer verilmiyor.?
Bildiğimiz gibi, Camilerimizde "Allah c.c", "Hz. Muhammed" sav ismi yanında Hz. Ali, Hz. Ebubekir, Hz. Ömer, Hazreti Osman, Hz. Hasan, Hz. Hüseyin ve diğer bazı sahabe isimlerinin (Allah hepsinden razı olsun ) yazılı olduğu levhalar vardır.
Kimi din alimlerine göre bidat olarak saydığı bu tür levhaların ya da kuran ayetlerinin mihrap kısmına konulması hoş karşılanmamış olsa da Caminin duvarlarında bu isimlerin asılmasının şirkle hiçbir alakası olmadığı söyleyebiliriz. Çünkü, hiç bir Müslüman gidip de bu levhalara karşı bir saygı göstergesi, bir dilek, bir dua talebi yoktur. Hatta günümüz Müslümanlarından bir çoğu bunların anlamlarını dahi bilmez (!)
Emeviler'den sonra Anadolu topraklarında Selçuklulardan bu yana camilere konulduğu sanılan bu isimlerin arkasında yatan amacın, İslam dinine emek vermiş, can vermiş bu mübarek kişilerin katkısını hatırlatıyor.
Hz. Peygambere (asm) en yakın insanlar oldukları için hatıralarına saygı gösteriliyor.
Öğrendiğim kadarıyla, Sünnî inancın yaygın olduğu Osmanlı topraklarındaki câmilerde mihrap cephelerinde, kubbe geçiş unsurları ya da kubbe süslemelerinde Lafzatullah, İsm-i Nebî ve Hulefâ-yi Raşidîn’in isimleri kullanılırken, Şiî inancının hâkim olduğu İran’daki camilerde genellikle Lafzatullah, İsm-i Nebî ve Hz. Ali’nin isimleri ile bazen Hz. Fatımâ, Hz. Hasan, Hz. Hüseyin ve on iki imamdan geriye kalan diğer imamların isimleri de yer alıyormuş.
Bunun yanı sıra araştırma esnasında rastladığım Makedonya’nın Kalkandelen (Tetova) kentinde bulunan Alaca Camiinde de peygamberlerin isimlerinin cami süslemelerinde yer aldığını gördüm.
Mesela Osmanlı câmilerinde gördüğümüz çini bezeli mihrap duvarları, uzun yazı kuşakları ya da kubbe geçişlerindeki çehâr yâr-ı güzîn (dört halife) isimleri gibi süsleme unsurları Fas camilerinde görülmemiş..
Ancak, Filistin'de cami süslemeleri arasında peygamberlerimizin adını görünce ülkemizde bunlara yer verilmemesi konusunda yapıcı ya da eleştirisel bir yazıya rastlayamadım.
Sahi neden bizim camilerde de önceki peygamberlerin adına yer verilmemiş.?
Mesela Osmanlı câmilerinde gördüğümüz çini bezeli mihrap duvarları, uzun yazı kuşakları ya da kubbe geçişlerindeki çehâr yâr-ı güzîn (dört halife) isimleri gibi süsleme unsurları Fas camilerinde görülmemiş..
Ancak, Filistin'de cami süslemeleri arasında peygamberlerimizin adını görünce ülkemizde bunlara yer verilmemesi konusunda yapıcı ya da eleştirisel bir yazıya rastlayamadım.
Sahi neden bizim camilerde de önceki peygamberlerin adına yer verilmemiş.?
Mahmudiye Camiinde Hz. Muhammed ve İbrahim Aleyhisselam ismi şerifleri
Camilerimizde Sahabe isim levhaları
Alaca Caminde peygamber isimleri
Alaca Camiinde Hz.Şuayp ve Hz. Hud aleyhisselam'ın isimleri.
Erol Kara - @Dinierk için yazdı, resimledi
Hoş geldiniz. Fikirlerinizi paylaşmanızdan mutluluk duyarız