Sitemizde aramak istediğiniz konuyu
                                      "

DiniErk - Doğru Dini Bilgi

Diyanetin Red Ettiği Vaizin Yer Değiştirme Talebi KDK'dan Döndü


Diyanet red ettiği vaizin eş durumundan yer değiştirme talebi KDK'dan Döndü

TC
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
(OMBUDSMANLIK)

SAYI : 2023/349-S.23.652
BAŞVURU NO : 2022/12933
KARAR TARİHİ : 10.01.2023
TAVSİYE KARARI

BAŞVURUYA KONU İDARE : DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI
Yer değiştirme talebi hakkındadır.
BAŞVURUNUN KONUSU :
BAŞVURU TARİHİ : 07.09.2022

I. BAŞVURANIN İDDİA VE TALEPLERİ
1. Başvuran Bolu il müftülüğü nezdinde cezaevinde vaizi olarak görev yapmakta olup, eşi Kocaeli ili İzmit müftülüğü nezdinde Kur'an Kursu eğitimi olarak kadrolu olarak görev yapmakta olduğunu, 05/03/2014 ile Bolu arasında il müftülüğünde cezaevi vaizi olarak kullanılması nedeniyle yasal zorunlu hizmet yılını tamamladığı kesin olmasına rağmen ve cezaevi vaizi olarak Kocaeli İl Müftülülüğünde ihtiyaç olduğu bilindiği halde 1 Haziran 2022 tarihi sebepsiz yere atamanın reddedildiğini ifade ederek Kocaeli il müftülüğünde nezdinde hastanede vaizi olarak atama ve nakli talep etmektedir.

II. İDARENİN BAŞVURUYA İLİŞKİN AÇIKLAMALARI
2. Bilgi – belge isteme yazımıza istinaden gönderilen Diyanet İşleri Başkanlığı'nın 28.09.2022 tarihli cevabi talebi ve ekinde yer alan belgelerinde; “Başvuran 05.03.2014 tarihinde Bolu İl Müftülüğü bünyesinde vaizi olarak göreve başladı, 22.01.2018-15.01.2022 yurt arasında dışında geçici olarak görevlendirildiği, fiili olarak Bolu İli Cezaevi Vaizliğinde geçiş hizmet süresi 4 yıl 6 ay 25 gün olduğu, Diyanet İşleri Başkanlığı Atama ve Yer Düzenleme Yönetmeliğinin 22 nci maddesinin 1 inci numarasında (Değişik: RG-11/4/2018-30388) "... bütün grup ve sınıflarda hizmet süresi asgari üç, azami beş yıldır... Hizmet gerekleri açısından azami sürede kalıcı görev süresi bir yıl, vaizlerde ise üç
yıl uzatılabilir. " yaptığından ilgilinin iradesinin yerine getirilmesi Cihetine gidilemedi,
2.1. Diyanet İşleri Başkanlığı Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinde "... yer değiştirilmelidir atamalarda özellikler ve hizmet gereklerinin dikkate alınması ve sınıfların
adil ve düzenli dağılmasını sağlamak esastır." hükmüne yer verilmiştir, 
2.2. Diğer taraftan memurun eşi Kocaeli İli İzmit İlçe Müftülüğünde Kuran Kursu Öğreticisi olarak görev yapmakta olduğu, Diyanet İşleri Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinin 38 inci makinesinin 1 inci sınıfının (b) bendinin 2 nci alt bendinde: "Eşlerin her de başkanlıkta çalışıyor olması halinde, Başkanlığın daha fazla hizmete ihtiyaç duyduğu yere, atanmaları yapılabilir." kural hizmeti idare idareye takdir hakkı verilir, 
2.3. Yukarıda belirtilen açıklamalar tablosunun kapsadığı yerde hizmete ihtiyaç duyulduğundan naklen ataması mümkün kılınması mümkün kılınması ile birlikte Kuran Kursu Öğreticisi olan eşi HNH'nin, talepte kesilmesi halinde meri rejimi ile aynı unvanla Bolu İl Müftülüğü sistemine atanması mümkün kılınabilir”,

III. İLGİLİ MEVZUAT
3. “18/10/1982 tarihli ve 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın “Dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvuru hakkı” başlıklı 74'üncü maddesinde; “Herkes, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvuru hakkına sahiptir. Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına bağlı olarak kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu idarenin büyümesiyle ilgili şikayetleri inceler anlayışı…”,
4. 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun “Kurumun görevi” başlıklı 5 inci maddesinin
birinci fıkrasında; “Kurum, idarenin durumu ile ilgili şikayeti üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemler ile tutum ve idaresi; insan haklarına dayalı bilgi içinde, hukuka ve hakkaniyete
yönlerinden yönlendirme, çağrı ve idareye görede olmakladir.”,
5. 15.04.2015 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan Diyanet İşleri Başkanlığı Atama ve Yer
değiştirme'nin ;
b) Bu atamalarda, memurların grup ve sınıflar arasında adil ve düzenli olarak dağıtılmasını sağlamak esastır.”
5.2. “Yer değiştirme talebi” başlıklı 20 nci maddede: “(1) Atandığı il veya ilçede altı ay iadeler il
içi; 
5.3. “Grup ve sınıf hizmet düzeni” başlıklı 22. Maddesinde: “(1) 36 ncı çıldırmış birinci bölümlerinin
(d) bendi hükmü saklı kalmak üzere bütün grup ve sınıflarda hizmet süresi asgari üç, azami beş yıldır.
Hizmet gerekleri bakımından azami hizmet süresi çalışma süresi bir yıl, vaizlerde ise üç yıl uzatılabilir.”
5.4. “Vaiz ve şube müdürlerinin yer değiştirme özel koşulları” 26 ncı maddede: “ (1) (2) Vaizlerin atama ve yer değiştirme işlemleri aşağıdaki esaslara göre yapılır: a) İlk defa dördüncü veya üçüncü grupta yer alan illere veya bu illerin vaiz birimi olan ilçelerden birine veya birinci ve ikinci grup illerinin birinci ve ikinci yılın hesaplamalarına atanır. bulunan birinci veya ikinci sınıf ilçelerine atanabilir. Aile İrşat Bürolarında görev yapmak üzere atanan vaizler ile vaizi atamalarında bu bent sorumluluğuz.”, 
5.5. “Grup ve sınıf hizmetinden say süreler” başlıklı 28 inci Maddesinde: (1) Memurun kadrosunun içeriği yerin grup ve sınıf hizmetinden sayılacak süreler aşağıda verilir: …c) Yılda toplam 90 günde bir tutulanın görevlendirilebilecekleri,”, 
5.6. “Grup veya sınıf hizmetinden sayılmayacaklar” başlıklı 29 uncu Maddesinde: “(1) Aşağıda belirtilen süreler grup ve sınıftan hizmetten sayılmaz: a) 657 Kanun veya diğer çıkarılan kanunlar izin almak sağlamak için süreler. b) Yetiştirilmek amacıyla yurtdışına gönderilen memurların çalıştırılma süreleri devam etmektedir. c) 657 sayılı Kanunun 105 inci maddesinin verilmesine izin verilenlerin altı ayı aşan kısmı.”, 
5.7. “Mazeret Sebebiyle Yer değişikliği” başlıklı 38 inci Maddesinde: “b) Aile birliği mazeretine bağlı yer değişimi: Aile birliği mazeretine bağlı yer değişimi:…”
2) Eşlerin her birikte Başkanlıkta çalışması halinde, Başkanlığın daha fazla hizmet alabilmesi için yerde, atanması .” koruma altında yer almaktadır. 

IV. KAMU DENETÇİSİ SADETTİN KALKAN'IN KAMU BAŞDENETÇİSİ'NE ÖNERİSİ 
6. Kamu Denetçisi tarafından yapılan inceleme ve araştırma süresi boyunca ; 

V. DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
A. Hukuka, Hakkaniyete ve İnsan Haklarına Uygunluk Yönünden Değerlendirme
7. Başvuran; Bolu il müftülüğü nezdinde cezaevi vaizi olarak görev yapmakta olup, görevin
dolmasını ifade edere Kocaeli il müftülüğü nezdinde cezaevi vaizi olarak naklinin yapılmasını talep
etmektedir.
7.1. İdare cevabi yazısında; 7.2. eş durumu nedeniyle tahsisi açıklama açıklamalara da yer
verilir ancak talebin talebinin eş durumu mazeret tahsisini içermediği, bu esnek başvuruya konu
talep eş durumu açısından değerlendirmeye alınmamıştır
7.2. İdarenin aldığı cevabi yazı ekinde yer alan maaşına ait hizmetinde; “Başvuranın
05.03.2014 tarihinde Bolu Cezaevi vaizi olarak göreve başlamış, 22.01.2018 tarihinde Bolu (Fransa Din
Görevlisi) olarak yurt dışında görevlendirildiği, 15.01.2022 tarihinde Bolu Cezaevi Vaizliği görevine geri döndüğünde, anlaşılmıştır. Vaizlikte geçen fiili hizmetin verildiği 4 yıl 6 ay 25 gün olup, ancak ilgili mevzuatta fiili hizmet süresi verildiği, bunun yerine, hizmet süresinden sayılan mevzuatın ilgili cezaevinde vaizleri değerlendirmesinde: Cezaevi vaizlerinin diğer vaizlerin tabi olduğu grup ve hizmetin tabi olmadığı bu sürenin süresi, azami beş yıl olduğu anlaşılmıştır.
8. Bu bağlamda, ödenen görev yaptığı yerde 5 yıllık hizmet süresinin tamamlanıp tamamlanmadığının
değerlendirilmesi gerekmektedir. Diyanet İşleri Başkanlığı 2022 Yılı Atama ve Nakil Talebinde Bulunacak Olan Personel ile Duyurusunda “Asgari ve azami hizmet süresi planlamalarını 1 Haziran 2022 tarihi itibariyle yapmaları” ifadesine yer verip vermediğinin hizmet süresi 01.06.2022 tarihi
gerekmektedir. Başvuranın Bolu Cezaevinde görev yaptığı 05.03.2014 - 22.01.2018
arası kayıtlı ve 15.01.2022 - 01.06.2022 kayıtlı arası sürenin toplamının hesaplaması, ilgili
sürelerin toplamının 4 yıl 3 ay 2 gün olduğu, diğer yılda, toplam sürelendirmelerde
hizmet süresi senede 90 günün Fransa'da 3 yıl içinde 11 ay içinde görev yaptığı, bu nedenle (90
gün * 4) 360 gün yani 1 senenin Fransa'da görev yaptığı süre için hizmet süresine bağlanma düzeni, ilgili sürenin hizmet süresine ek verildiğinin toplam hizmet süresi 5 yıl 3 ay 2 gün
olduğu yani görev yaptığı birimde, dolayısıyla tazminatın azami çalışma süresinin tamamlandığı,
8.1. Diğer yılda, yılın Kocaeli Cezaevi Vaizliği'ni seçebildiği , İdare'nin ilgili birimde 6 adet sıcaklıkta vaizi görev yaptığı, Diyanet İşleri Başkanlığı'nın ifade ettiği 2022 Yılı Atama ve Nakil Talebinde Bulunacak Olan Personel ile ilgili olanurusunda ;tercihte bulunabildiği,
8.2. Hususları göz önünde bulundurmak Kurumumuzca yapılan değerlendirme bedeli; İdare'nin borcunun Kocaeli Cezaevi Vaizliği'ne atanması talebinin reddedilmesi şeklinde vuku bulan ödeme
hukukuna ve hakkaniyete aykırı olduğu tespit edilmiştir. 

B.İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
9. İyi yönetim politikalarıne 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin "İyi yönetim kuralları" ile 6 ncı yılda yer alıp almadığı, söz konusu konularda yapılan bilgi ve istatistiki olarak süresi içinde, tam ve idareli Kuruma gönderildiği, ancak idarenin, sonuna kadar cevapta hangi sürede hangi mercilere başvurabileceği gösterilmediği bu nedenle “karara karşı başvuru yollarının ayrılığı” ilkesine uymadığı anlaşılmış olup olmadığı, idarenin bundan böyle bu ilkeye de uyması gerekir.

VI. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN AÇIKLAMA
10. 6328 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin ikinci fıkraları ayrılır, bu Tavsiye Kararının İdareye bildiriminden
itibaren 30 gün içinde İdare tarafından herhangi bir eylem ya da işlem yapılmazsa, (varsa)
dava açma süresinden kalan süre kaldığı yerden işlemeye devam edip Bolu Uygulamalarında
deneme yolu uygulanır.

VII. KARAR
Açıklanan gerekçelerle BAŞVURUNUN KABULÜNE,
Başvuranın “Kocaeli Cezaevi Vaizliği'ne atanması talebinin” reddedilmesi iptali iptali
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞINA TAVSİYEDE BULUNULMASI,
Bu kararın, BAŞVURANA ve DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞINA tebliğine,
6328 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun 20. maddesinin üçüncü sıralarında yer almayan;
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI tarafından bu karar üzerine tesis edilecek işlemin otuz gün içinde
Kurumumuza bildirilmesinin zorunlu olması,
karar verildiğinden beri Türkiye Cumhuriyeti Kamu Başdenetçisi.

Şeref MALKOÇ
Kamu Başdenetçisi

Bu belge, güvenli elektronik imza ile imzalanmıştır.
/
Kavaklıdere Mah. Zeytindalı Caddesi No:4 Çankaya/ANKARA
Kep Adresi: kamudenetciligikurumu@hs01.kep.tr

Yorum Gönder

0 Yorumlar
*Yorumlar Editör tarafından incelenmekte olup, spam mesajlar dikkate alınmaz. Engellenir.*