Sitemizde aramak istediğiniz konuyu
                                      "

DiniErk - Doğru Dini Bilgi

KDK, Diyaneti Uyardı. Sözleşmeli İmam Eş Durumundan Atanmalı...


TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
(OMBUDSMANLIK)
SAYI : 2019/3015-S.4308
BAŞVURU NO : 2018/15779
KARAR TARİHİ : 14/05/2019
TAVSİYE KARARI;
BAŞVURUYA KONU İDARE : DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI
BAŞVURUNUN KONUSU : Eş durumu sebebiyle atanma talebi hakkında
BAŞVURU TARİHİ : 28/11/2018

I. BAŞVURANIN İDDİA VE TALEPLERİ
1. Başvuran, Düzce ili, Kaynaşlı ilçesi, … Köyünde 4/B sözleşmeli imam hatip olarak çalıştığını, eşinin ise İstanbul Sanayi Odasında iç eksper mühendis olarak 2012 yılından beri; aralıksız çalışmakta olduğunu, 2015 yılında evlendiğini, birçok kez başvuru yapmasına rağmen başvurularının olumsuz cevaplandığını, evlendiği günden beri eşiyle ayrı yaşadığını, aile bütünlüğünün sağlanamadığını belirterek eş durumu sebebiyle İstanbul iline atamasının yapılmasını talep etmektedir.

II. İDARENİN BAŞVURUYA İLİŞKİN AÇIKLAMALARI
2. Diyanet İşleri Başkanlığının 08/04/2019 tarihli, … sayılı ve 29.01.2019 tarih, … sayılı yazılarında;
2.1. Ülke geneli illere vize edilmiş boş sözleşmeli Kur’an kursu öğreticisi, imam-hatip ve müezzin-kayyım pozisyonlarının, mevzuatta belirlenen hükümler ve buna dayalı ihtiyaçlar çerçevesinde sürekli değişkenlik arz ettiği ve boş bulunan sözleşmeli pozisyonların çok kısa bir süre içerisinde dolu hale dönüşebildiği,;
2.2. Bu kapsamda İstanbul, Kocaeli ve Tekirdağ illerinde hali hazırda çok az sayıda boş sözleşmeli imam hatip pozisyonu bulunduğu,
2.3. Başvuran hakkında uygulanan işlemin meri mevzuatın gereği olduğundan yapılacak başkaca bir işlem bulunmadığı,
açıklamalarına yer verilmiştir.

III. İLGİLİ MEVZUAT
3. “18/10/1982 tarihli ve 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın;
3.1. “Ailenin korunması ve çocuk hakları” başlıklı 41 inci maddesinde; “Aile, Türk
toplumunun temelidir ve eşler arasında eşitliğe dayanır.
Devlet, ailenin huzur ve refahı ile özellikle ananın ve çocukların korunması ve aile planlamasının öğretimi ile uygulanmasını sağlamak için gerekli tedbirleri alır, teşkilatı kurar. Her çocuk, korunma ve bakımdan yararlanma, yüksek yararına açıkça aykırı olmadıkça, ana ve babasıyla kişisel ve doğrudan ilişki kurma ve sürdürme hakkına sahiptir. Devlet, her türlü istismara ve şiddete karşı çocukları koruyucu tedbirleri alır”,
3.2. “Dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkı” başlıklı 74 üncü <maddesinde; “Herkes, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına sahiptir. Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına bağlı olarak kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu idarenin işleyişiyle ilgili şikâyetleri inceler…”,
4. 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun “Kurumun görevi” başlıklı 5 inci maddesinin birinci fıkrasında; “Kurum, idarenin işleyişi ile ilgili şikayet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye<önerilerde bulunmakla görevlidir.”,
5. 6.6.1978 tarihli ve 7/15754 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esasların ‘Kurum içi yer değişikliği’ başlıklı Ek 3 üncü maddesinin 2 nci fıkrasında; "Sözleşmeli personelin kurum içi yer değişikliği ise aşağıdaki hallerde Kurumca gerçekleştirilebilir. …
b) Personelin eş durumuna bağlı kurum içi yer değişikliği talebi; vizeli olduğu birimde fiilen en az bir yıl çalışmış olması, geçiş yapacağı hizmet biriminde aynı unvan ve niteliği haiz boş pozisyon bulunması ve kamu personeli olan eşin, kurum içi görev yeri değişikliği mümkün olmayan veya mevzuatı uyarınca zorunlu yer değiştirmeye tabi tutulan bir görevde bulunması kaydıyla yerine getirilebilir", hükümlerine yer verilmiştir.

IV. KAMU DENETÇİSİ SADETTİN KALKAN’IN KAMU BAŞDENETÇİSİ'NE ÖNERİSİ
6. Başvuranın İstanbul ilinde boş sözleşmeli imam hatip pozisyonuna atamasının yapılması hususunda başvurunun kabulü yönündeki öneri Kamu Başdenetçisi’ne sunulmuştur.

V. DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
A. Hukuka, Hakkaniyete ve İnsan Haklarına Uygunluk Yönünden Değerlendirme
7. Düzce ili, Kaynaşlı ilçesi, … Köyünde 4/B sözleşmeli imam hatip olarak görev yapan<başvuran tarafından eş durumu sebebiyle İstanbul iline atamasının yapılması talep edilmektedir.
8. Yukarıda verilen mevzuat hükümlerinin birlikte değerlendirilmesinden sözleşmeli personelin<vizeli olduğu birimde fiilen en az bir yıl çalışmış olması, geçiş yapacağı hizmet biriminde aynı<unvan ve niteliği haiz boş pozisyon bulunması ve kamu personeli olan eşin, kurum içi görev<yeri değişikliği mümkün olmayan veya mevzuatı uyarınca zorunlu yer değiştirmeye tabi tutulan<bir görevde bulunması şartlarının bulunması halinde eş durumuna bağlı kurum içi yer<değişikliği talebinin yerine getirilebileceği düzenleme altına alınmıştır.
9. Şikâyet başvuru dosyasının incelenmesinden, başvuranın 15.06.2015 tarihinde Düzce ili, Kaynaşlı ilçesi, … Köyünde 4/B sözleşmeli imam hatip olarak göreve başladığı, eşinin ise 16.07.2012 tarihinden itibaren İstanbul Sanayi Odasında mühendis olarak görev yaptığı, başvuranın eş durumuna bağlı yer değişikliği talebinin İstanbul ilinde 4/B sözleşmeli imam hatip boş pozisyonu olmadığından bahisle reddi üzerine bakılan başvurunun yapıldığı anlaşılmaktadır.
10. Olayda her ne kadar başvuranın eş durumuna bağlı yer değişikliği talebi İstanbul ilinde 4/B sözleşmeli imam hatip boş pozisyonu olmadığından bahisle reddedilmiş ise de, Kurumumuzca yapılan bilgi ve belge talebine istinaden idarece gönderilen 08/04/2019 tarihli ve … sayılı yazıda İstanbul, Kocaeli ve Tekirdağ illerinde hali hazırda çok az sayıda boş sözleşmeli imam hatip pozisyonu bulunduğu belirtilmiş olup başvuranın vizeli olduğu birimde fiilen en az bir yıl çalıştığı ve eşinin kurum içi yer değişikliği imkânının da bulunmadığı hususları dikkate alındığında başvuranın Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esasların Ek 3 üncü maddesinin 2 nci fıkrasının (b) bendinden yararlandırılması gerekmektedir.
11. Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; yukarıda açıklanan gerekçelerle başvuranın İstanbul ilinde boş sözleşmeli imam hatip pozisyonuna atamasının yapılması hususunda tavsiyede bulunulması gerektiği değerlendirilmiştir.

B. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
12. İyi yönetim ilkelerine 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin "İyi yönetim ilkeleri" başlıklı 6 ncı maddesinde yer verilmiş olup; İdarenin “karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi” ilkesine uymadığı tespit edildiğinden, idarenin bahse konu ilkeye uygun davranması önerilmektedir.

VI. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN AÇIKLAMA
13. 6328 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca, bu Tavsiye Kararının idareye tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde idare tarafından herhangi bir eylem ya da işlem tesis edilmezse (varsa) dava açma süresinden kalan süre işlemeye devam edecek olup Bolu İdare Mahkemesinde yargı yolu açıktır.

VII. KARAR
Yukarıda açıklanan gerekçe ve dosya kapsamına göre BAŞVURUNUN KABULÜ ile Başvuranın İstanbul ilinde boş sözleşmeli imam hatip pozisyonuna atamasının yapılması hususunda DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI’NA TAVSİYEDE BULUNULMASINA,
Kararın başvurana ve Diyanet İşleri Başkanlığı’na tebliğine, 
6328 sayılı Kanun'un 20’inci maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca, Diyanet İşleri Başkanlığı’nca bu karar üzerine tesis edilecek işlemin otuz gün içinde Kurumumuza bildirilmesinin zorunlu olduğuna,
Türkiye Cumhuriyeti Kamu Başdenetçisi’nce karar verildi.

Şeref MALKOÇ
Kamu Başdenetçisi

Yorum Gönder

0 Yorumlar
*Yorumlar Editör tarafından incelenmekte olup, spam mesajlar dikkate alınmaz. Engellenir.*