Peygamberimiz (s.a.s.) : "Camileri çok yükseltmekle emrolunmadım.Siz -zaman gelecek-yahudi ve hıristiyanlar gibi camilerinizi süsleyeceksiniz." (Ebu Davut)
Yine "Halkın camileri yükseltip süslemekle böbürlenmeleri kıyamet alametlerindendir" buyurmaktadır. (Ebu Davut)
… Enes bin Malik r.a şöyle dedi : “ Rasulullah s.a.v şöyle buyurdu : İnsanlar mescidleri süslemedikçe kıyamet kopmaz. “ Ahmed : 3 / 134 – Sahihu’l Cami’ : 6 / 174 – Hadis no : 7298 … Albani “ sahih “ der.
“ … Enes bin Malik r.a şöyle dedi : “ Rasulullah s.a.v şöyle buyurdu : İnsanların cami inşa ederek övünmeleri kıyamet alametlerindendir. ” Ebu Davud : 449 - İbni Mace : 739 – İbni Huzeyme : 2 / 282 – hadis no : 1322 - 1323
“ … Enes r.a diyor ki : İnsanlar Cami yapmakta birbirlerine övünürler sonra da azı müstesna oraları ibadet ve ilimle mamur etmezler.
“ … İbni Abbas r.a diyor ki : Sizler, Yahudi ve Hristiyanların mabetlerini süsledikleri gibi camileri süsleyeceksiniz.
“ … Ebu Said El–Hudri r.a diyor ki : Nebi s.a.v’in mescidinin tavanı hurma dallarından idi.
“ … Ömer bin Hattab r.a Rasulullah s.a.v’in mescidini genişletirken ustaya : İnsanları yağmurdan koru ! Sakın sarılı kırmızılı boyayıp insanları fitneye düşürme, dedi.” Buhari : salat : 1 / 539 – 540 – Fethu’l Bari
“ … Ebu’ Derda r.a şöyle der : Mescidlerinizi ve Kur’an yazılarını süslerseniz yok olur gidersiniz.“ Sahihu’l Camiu’s Sağir : 1/220 – Hadis no : 599 … Silsiletü’s Sahiha : 1351.n - Albani “ hasen “ der.
Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem: "Bir zaman gelir ki Kuran’ın merasimi ve Müslümanlığın da ismi kalır. Müslüman denilen kimseler Müslümanlıktan çok uzak olur. Camiler süslü, hidayet bakımından ise viran olur...(Deylemi Ramuz el e-hadis.301 )
Camileri altın suyu ya da benzer şeylerle süslemek için çokça harcama yapıp israfa kaçmak doğru değildir. Cemaate huzur verecek kadar geniş ve yüksek olması yeterlidir. Mescitlerin süslenmesi Hz. Peygamberin vefatından sonra ortaya çıkmış bir olgudur. Hz. Peygamber Aleyhisselam hayattayken mescitleri sade ve gösterişten uzak bir yapıda inşa etmiştir. Yukarıda yer verdiğimiz hadisi şeriflerde görüldüğü gibi, bununla birlikte ümmetinin kendisinden sonra mescitleri süsleyeceğini ve bununla övüneceklerini ifade etmiştir.
Dört halife devrinde sadece Hz. Osman'ın halifeliğinde aşırılığa kaçılmadan süslemelerde bulunulmuştur. Asıl süslemeler Velid b. Abdilimelik zamanında başladı. Fitne çıkar korkusu ile alimlerin çoğu bu uygulamalara ses çıkarmamışlardır.
Mescidlerin aşırı derecede süslenmesi ve ümmetin malının israf edilmesi doğru bir hareket değildir. Üstelik bu yapılarla başka Müslümanlara karşı övünmek, gurur vesilesi yapmak asla uygun bir davranış olamaz:
Mescidlerin sarı, pembe, mavi, kırmızı ve diğer cazibeli renklerle boyanması, nakış ve işlemelerle tezyini namaz kılanların dikkatini dağıttığı için Maliki ve Hanbeli alimlerine göre rnekruh sayılır. Hanefiler ise helal mal ile mescidlerin süslenmesinin caiz olduğunu belirtirler. Şayet bu masraf, yapılan bağışlarla yapılmışsa haramdır.
Caminin sağlam, kaliteli, ibadete yakışır bir yer olmasına önem gösterilirken sade olmasına ibadet esnasında insanın dikkatini dağıtacak gereksiz, fuzuli ve israftan kaçınılmasına dikkat edilmelidir.
Camiler, ibadet yerleridir. İbadetin huzur ve huşu içinde olması lazımdır. Dikkat dağılırsa, zihin başka şeylerle meşgul olursa, insan o namazda yanılır, o namazdan zevk alamaz. Cami, namaz kılanı meşgul etmemelidir.
Günümüzde camilerin, içinde dışında her tarafı çok masraflı ve çok süslü yapılmaktadır. Hatta mahalleler güzel olması konusunda birbirleriyle yarış yapmaktadır. İçini doldurma yarışı değil, süs ve masraf yarışı yapmaktadır.
Derleme @Dinierk
Hoş geldiniz. Fikirlerinizi paylaşmanızdan mutluluk duyarız